Wstecz Blog
22.04.2019 Małgorzata Dądela

"Merci że jesteś" … czyli jak przyjemnie jest kupować i kto nam to urządził?

B2B mdmarketing marketingsensoryczny marketing zmysły psychologia reklama aromarketing manipulacja biznes

Marketing sensoryczny. Obudź zmysły, a Klient będzie Twój!

Gorączka świątecznych zakupów trwa w najlepsze. Pięknie przystrojone witryny, kuszące reklamy telewizyjne, zapachy wywołujące miłe skojarzenia, przyjemna muzyka w tle. Każdy z naszych zmysłów jest angażowany do granic możliwości. Czy to zbieg okoliczności? Na pewno nie!

Zastanów się ile razy zdarzyło Ci się kupić ubrania, gadżety, kosmetyki, produkty spożywcze itd., których w rzeczywistości nie potrzebowałeś/aś. Logika i zakupy często nie mają ze sobą nic wspólnego. Kupujemy podświadomie, kierując się emocjami. Przepisem na sukces dla każdego przedsiębiorcy jest strategia oparta na trafnej komunikacji. Możesz mieć świetny produkt, możesz ofertować wyjątkową usługę, jednak nie zdziałasz wiele, jeśli bliżej nie poznasz motywów działania Twoich klientów.

Chcielibyśmy zwrócić Twoją uwagę na jedną z najdynamiczniej rozwijających się gałęzi marketingu - Marketing sensoryczny. Dzięki trafnie dobranej kombinacji bodźców zmysłowych, firmy mogą wpływać na decyzje zakupowe konsumentów, a w dalszej perspektywie przywiązywać ich do siebie tworząc grupę lojalnych wyznawców marki.

 

Pokaż się z najlepszej strony

Kupujemy oczami, jemy oczami, poznajemy oczami. Wystarczy kilka sekund, aby stwierdzić czy coś nam się podoba czy nie. Kolory, kształty, światło wszystkie te elementy są wychwytywane i interpretowane w mózgu. I teraz uwaga! To nie Ty decydujesz o wyborze. Decyzja należy do Twojej podświadomości.

 

Jak to się ma do kreowania komunikacji marki?

Nasz mózg ma pewne upodobania, na które nie mamy wpływu. Dlatego oprócz oczywistych zasad estetyki w tworzeniu materiałów reklamowych, warto zwrócić uwagę na organizację przestrzeni sklepowych. Nie lubimy ciasnych, chaotycznych pomieszczeń. Nie lubimy ostrych krawędzi ani zbyt wysokich regałów z produktami. Najlepiej jeśli coś znajduje się na linii naszego wzroku. Dobrze jeśli informacje o cenach i szczegółach produktów są czytelne i ułożone niezbyt gęsto. Jeśli prowadzisz sklep, warto zainteresować się tym zagadnieniem. Znamy przypadki, w których kilka zmian w układzie przestrzeni sklepowej doprowadziło do wzrostu sprzedaży o kilkanaście procent!

 

Odkryj potęgę zapachu

Zmysł powonienia ma jedną istotną wagę w biznesie. Przywołuje potężne wspomnienia! Szczególnie te z czasów dzieciństwa. Zapach pieczonego ciasta, domowego obiadu, perfum bliskiej osoby, płynu do płukania, świeżo skoszonej trawy, kremu dla dzieci itd. Jeśli Twój produkt lub miejsce, w którym pracujesz mają wzbudzić w kliencie poczucie bezpieczeństwa i wprowadzić go w przyjemny nastrój, wybierz zapachy dzieciństwa. Aromarketing ma szerokie zastosowanie w różnych branżach i miejscach. Kawiarnie pachnące świeżo mieloną kawą, sklepy z odzieżą wypełnione kwiatowymi nutami, mieszkania na sprzedaż, w których unosi się zapach świeżo upieczonych ciasteczek. Wykorzystaj potęgę zapachu. Utrwalaj w klientach skojarzenia, które najlepiej odzwierciedlają Twój produkt.

 

Uwiedź smakiem

Smak i węch są ze sobą ściśle powiązane. Wystarczy poczuć zapach ulubionej potrawy, aby pobudzić ślinianki do pracy. Nasz mózg uwielbia endorfiny. Pewne produkty spożywcze pomagają w ich wydzielaniu. Słodycze, słone i tłuste przekąski to nasza spożywcza morfina. Chcesz zachęcić klientów do swoich produktów? Pokaż im je w jak najbardziej apetycznym wydaniu. I jeszcze coś! Koniecznie zaprezentuj, jak inny osoba zajada się nimi. Efekt gwarantowany. Mózg konsumenta sam dokończy dzieła, wysyłając komunikaty w stylu „NATYCHMIAST MUSZĘ TO ZJEŚĆ!”.

 

Twój produkt ma głos

Dźwięki to wspomnienia i skojarzenia. Przyjemna, nastrojowa muzyka podczas kolacji w ulubionym lokalu podnosi poczucie satysfakcji z posiłku. Co więcej dłuższy pobyt, to więcej zamówionych dań i często większe napiwki. Co innego w barach szybkiej obsługi. Tam dynamiczna muzyka ma sprawić, że szybciej zjesz, szybciej wyjdziesz, szybciej pojawi się nowy klient. Manipulacja dźwiękiem ma w lokalach gastronomicznych szerokie zastosowanie.

Podczas zakupów także towarzyszą Ci dźwięki. Wprawiając w dobry nastrój, sprawiają, że chętniej i więcej kupujesz. Zwróć uwagę, gdzie i kiedy w miejscach publicznych towarzyszy Ci muzyka oraz jakie wywołuje w Tobie odczucia. Pomyśl, jak pobudź ten zmysł na korzyść Twojego biznesu.

 

Dotyk

Bodźce dotykowe odbieramy całym ciałem. Dotyk bliskiej osoby kojarzy nam się z czymś przyjemnym. Jest to najstarszy z naszych zmysłów. Jeśli Twój produkt lub usługa wykorzystuje bodźce dotykowe warto, abyś w komunikacji marketingowej uwzględnij dłonie oraz usta. To jedne z najbardziej zmysłowych oraz wyczulonych partii ciała. Kosmetyki, odzież, wyposażenie, a nawet perfumy – cielesność, zmysłowość, przyjemność to pozytywne skojarzenia, jakie mamy ze zmysłem dotyku. T także działa trik z obrazem/filmem, na którym ktoś otula się Twoim produktem. Sprawdź!

 

Podsumowanie dla klienta

W perspektywy klienta, działania podejmowane w ramach marketingu sensorycznego mogą być uznane za manipulację. Jest to jednak kwestia sporna, a metody coraz częściej wykorzystywane przez firmy. Warto być więc świadomym konsumentem i czasem przed zakupem kolejnej niepotrzebnej rzeczy zastanowić się czy chcemy tego my, czy raczej nasza podświadomość pod wpływem bodźców zewnętrznych.

 

Podsumowanie dla przedsiębiorcy

Właśnie odkryłeś/aś nowy sposób na dotarcie do klientów. Zobacz, ile możliwości masz do wykorzystania! Jako marketingowcy uważamy, że idealna strategia każdej firmy musi uwzględniać różne kanały komunikacji. Chcesz się dowiedzieć, jak pachnie Twój produkt? Lub co zmienić w aranżacji firmy, aby klienci chętniej Cię odwiedzali? Napisz do nas. Razem możemy odkryć potencjał Twojego biznesu, o którym do tej pory nie miałeś/aś pojęcia!

Wstecz
global map

KONTAKT

Zapraszamy
do współpracy!

biuro@mdmarketing.pl | +48 666 088 044

MDmarketing Sp. z o.o. Sp. k.
ul. Filomatów 4 lok. 18
42-217 Częstochowa

NIP: 5732884633
REGON 367717274
KRS 0000685668

Back top